Yamaha FZ150i Enthusiasts Forum
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:

PERHATIAN: PADA YANG INGIN MENDAFTAR MENJADI AHLI FORUM SILA CLICK REGISTER.
MASUKKAN NAMA FORUM ANDA, EMAIL ADDRESS, PASSWORD DAN SUSUN JIGSAW PUZZLE, KEMUDIAMASUKKAN NAMA FORUM ANDA, EMAIL ADDRESS, PASSWORD DAN SUSUN JIGSAW PUZZLE

Logo Forum

Pages: [1] 2 3 ... 16
  Print  
Author Topic: Engine oil  (Read 56172 times)
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« on: July 10, 2008, 10:03:22 AM »

fr adzroc

Korang pakai Engine Oil yang mane?

kat mane bole aku bli yang ni??

http://www.motul.com.my/product_line_up/4stroke/4stroke02.html

fr frenchy

aku pakai ni jer...

nak lagi bagus pakai 10w atau 5w... lagi smooth engine tapi tak seswai utk clutch. so... 10w and 15w udah memadai...

fr adzroc

aku tau ni kat mane!!! kat shah alam seksyen 18!!!

baru aku prasan.. rupenye aku pun pkai minyak yang same mcm ko... haha..

fr tha_sandman

frenchy: brape harga minyak + oil filter tu?

fr frenchy

24 hinggit kot... filter 14 hinggit. yg 10w dlm 35 hinggit...

fr tah_sandman

ape pendapat korang kalo guna SHell VSX?

fr frenchy

byk kedai moto pakai shell... ok la. cuma motul ni... import. suma minyak sama jer cuma SAE jer lain2.

fr ianual

hari tu masa service 1000km pun aku tarok shell VSX RM 25 and oil filter rm15 ... total service rm 40 ... hemmm ........

motul salah satu minyak yg bagus ...tapi tulah ......yg penting dia puna SAE musti sama dgn dlm manual.

fr the_sandman

aku baru buat servis 500km tadi. tukar minyak + filter. tarok minyak mineral castrol SAE 20/50 RM15 + filter RM18. mahal gak harga filter kat kedai tu.....

btw guys, aku baca dlm manual motor ni, yamaha recommend guna minyak sae 20/40 atau 20/50. ok ke kalo korang guna 15/50 and so on?

fr frenchy

15 maybe ok... im using it. 10w or 0w not recomended.

fr adzroc

aku plak pakai Mobil 1 5W-50W...

dah terbeli... nak bwt cmne... hehe...

but so far aku rasa x ada slippage.. sbb aku compare rpm and speed still sama... pendapat aku kalau ada slippage rpm ko akan tinggi sket dari normal..

example... RPM 7000 5th gear = 100kmph..

korang pun sama jugak kan?

aku plan nak tukar pkai semi-syn je nxt oil change... hidup sederhana pulak... grind

fr sand_man

i noticed ramai yg suke guna 10/40.

btw, just to confirm, 20/50 is more cair than 20/40 kan?

fr frenchy

i think this may help u bro... aku rasa 20w/50 lagi cair dari 20w/40. w for winter... negara kita tak perlu guna 10w atau 0w. memadai 15w and 20w... bacaan belakang aku prefer 50.

[edit] Multi-grade
The temperature range the oil is exposed to in most vehicles can be wide, ranging from cold ambient temperatures in the winter before the vehicle is started up to hot operating temperatures when the vehicle is fully warmed up in hot summer weather. A specific oil will have high viscosity when cold and a low viscosity at the engine's operating temperature. The difference in viscosities for any single-grade oil is too large between the extremes of temperature. To bring the difference in viscosities closer together, special polymer additives called viscosity index improvers, or VIs are added to the oil. These additives make the oil a multi-grade motor oil. The idea is to cause the multi-grade oil to have the viscosity of the base number when cold and the viscosity of second number when hot. This enables one type of oil to be generally used all year, and when multi-grades were initially developed, they were frequently described as all-season oil. The viscosity of a multi-grade oil still varies logarithmically with temperature, but the slope representing the change is lessened. This slope representing the change with temperature depends on the nature and amount of the additives to the base oil.

The SAE designation for multi-grade oils includes two grade numbers; for example, 10W-30 designates a common multi-grade oil. Historically, the first number associated with the W (again 'W' is for Winter, not Weight) is not rated at any single temperature. The "10W" means that this oil can be pumped by your engine as well as a single-grade SAE 10 oil can be pumped. "5W" can be pumped at a lower temperature than "10W" and "0W" can be pumped at a lower temperature than "5W". The second number, 30, means that the viscosity of this multi-grade oil at 100°C (212°F) operating temperature corresponds to the viscosity of a single-grade 30 oil at same temperature. The governing SAE standard is called SAE J300. This "classic" method of defining the "W" rating has since been replaced with a more technical test where a "cold crank simulator" is used at increasingly lowered temps. A 0W oil is tested at -35°C, a 5W at -30°C and a 10W is tested at -25°C. The real-world ability of an oil to crank in the cold is diminished soon after put into service. The motor oil grade and viscosity to be used in a given vehicle is specified by the manufacturer of the vehicle (although some modern European cars now make no viscosity requirement), but can vary from country to country when climatic or mpg constraints come into play. Oil circulates through the piston oil rings to cool and lubricate the compression rings. Inside gasoline engines, the top compression ring is exposed to temperatures as high as 320 °F (160 °C).

Many new vehicles are marked to use 5W-20 oil (Honda, Ford, and more recently Toyota) which is not much thinner than a 30 weight oil. Nay-sayers of 20 weight oil's ability to protect engines should note that typically, 30 weight oils shear down into the 20 weight range anyway. Most engine wear is during start-up and warm-up period, where the thinner 20 weight oil's flow is desirable. Overall, lab test results of the wear metals contained in used oil samples show low or lower wear with 20 weight than 30 in applications it is specified for. Some ultra fuel efficient and hybrid vehicles are marked to use 0W-20 oil. For some selective mechanical problems with engines, using a more viscous oil can ameliorate the symptoms, i.e. changing from 5W-20 to 20W-50 may eliminate a knocking noise from the engine but doesn't solve the problem, just "masks" it. Excess amounts of oil consumed by an engine burning it can be addressed by using a thicker oil, a 10W-40 might not burn off as fast compared to a 5W-30. A newer product that also addresses this issue is the "High-Miles" oils now marketed. They tend to be slightly thick for their grades, contain extra additives and seal conditioners. Apparently the formulation of these oils works well in many instances

fr the_sandman

thanks bro 

yup akunyer sama

fr frenchy

5th gear... 120km/j = 9000 rpm.

zhafir95

aku baru beli motul 3100 gold mineral oil.
rm28.
skarang pakai hi-rev semi rm 25.
nanti bila dah tuka aku bagi feedback.
adzroc,nanti bila aku nak buat aku rasa aku pinjam tools kau dah cukup.pastu aku buat sendiri

adzroc,bila kau tengok kesesuaian untuk enjin apa,dia cakap enjin kereta

fr adzroc

LOL!! sumpah tak perasan!! haha.. tapi nampak mcm botol 1 liter.. haha..

maap2...

surfer

--------------------------------------------------------------------------------
lagi tinggi nombor yg depan lagi pekat.

20/50 lagi pekat dari 10/40.

rpm 6800 = 100kmph

minyak motor atau kereta samaje

janji mematuhi spec utk fz.

saya dah try pakai castrol utk keta,

wokeh je

Straight line speed is overrated. The corners is where the fun is. Anybody can ride the straight line.

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #1 on: July 10, 2008, 10:12:24 AM »

fr frenchy

sama jer moto punya dan keta punya... kalu beli keta punya 4 liter lebih murah dari moto punya 1 liter baik beli keta punya. janji ikut spec... tengok bacaan sae.

fr the_sandman

I tried using car engine oil on my EX5 before. it worked fine, until after over 7000km the engine started feeling very rough. took the bike for a checkup. found out clutch haus.

i had this debate with a few people before, but we couldnt come to a mutual conclusion on why car oil cant be used on bikes.

try reading through this link and provide ur opinions

http://bikerboyz11.blogspot.com/2008/04/part-40-car-engine-oil-use-on.html

fr frenchy

work fine for my suzuki rg before (2 stroker)... share with my satria engine oil. donno la bro... but i agree with this

'The friction modifiers in motor oil improve fuel economy by making it easier for the gears, bearings, pistons and rings to slip, slide and turn inside the engine. Unfortunately, these friction-minimizing agents also make it easier for the clutch in a motorcycle to slip. If you are using automotive motor oil in your bike, apart from CRFs, you are losing hook-up and acceleration, as well as reducing the life of the clutch.'

fr adzroc

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.aa1car.com/library/API_ratings.pdf

some useful facts about API ratings..

fr the_sandman

thats why...i think this is a rather controversial matter. because of this, im not sure if i should use synthetic oil for my bike or not. synthetic is supposedly better because it cleanses the engine. but then again comes the issue about the clutch.

since we're using wet sump clutches, some people advise against using synthetic.

i guess its safer to stick with semi-synthetic oils eh? what u think?

fr frenchy

for safety side... semi loh.

fr arep78

salam bro...nak tanye cket....kat mana tmpt nak bukak oil filter....ingat nak tuka minyak itam ngan oil filter sendiri je...

fr frenchy

yg ader bolt saiz 10mm 3 biji dekat dengan kick starter tu...
mula2 bukak fuel cap yg kaler itam tu(dipstick). lepas tu bukak drain bolt kat bawah engine saiz 19mm kalu tak silap. awas jika minyak panas dan bolt tu ade spring dan ia akan tendang kuar. lepas tu bukak 3 bolt saiz 10mm tu. buang filter lama. bersihkan suma minyak pakai kain. tukar 'o' ring kat cap tu. masukkan filter baru dan tutup. tutup balik drain bolt tu... sukar skit pasai ader spring. lap suma minyak pasai nak check kebocoran. masukkan minyak baru... tinggalkan suku. tutup dipstick tu dan start engine(jgn pulas minyak!)... dlm 30 saat matikan engine. check paras minyak... tambah jika perlu. buat suma keja ni atas double stand.

fr busk3rz

Info baru lg. best. pehni busk3rz brani arr nk serbis sendri 2ka myk itam.
Thanx bros

fr arep78

ok bro...thanx...penerangan yg cukup lengkap....tp nak tanye la...'o' ring kat cap tu maksudnye kat fuel cap (dipstick) tu ke?...atau penutup tmpt oil filter...(saya budak br blaja)...

fr frenchy

penutup oil filter... ianya jual secara berasingan. kena tanya kedai...

fr asadi

baru2 ni gua tukar minyak hitam pada 500km, pki motul 20-50w. 1000km kene tukar lg ke?kalau nak tukar 1500km bleh x?

pas tu gua ada terbaca kt manual book, kena cuci air filter. lu org ada buat x? kalau x cuci, apakah kesan2nya yg bakal memudaratkan moto gua?

gua bab2 moto ni sebenarnya jahil bangat. fz is my 1st bike.

PEACE!!!

fr faiz semail

boleh jer... klu ikutkan.. 5000 km skali tukar pun takper... aku maintan 3000-4000km skali tukar.. sbb jln jauh hari2..

cuci air filter tu mmg bagus.... tgk tpt ko slalu pegi la asadi.. klu cam kt tpt aku ni,,,, yg selalu masuk site..(habuk)... mmg patut selalu cuci.. hari tu aku bkk, byk gak habuk2 melekat... pastu bwk gi kedai.. tembak ngan air pump jer... nak basuh pun leh gak.. tak elok klu biar dia kotor sgt... nanti, enjection tak dapat udara yg betul2 bersih.. effect kt fuel assumption ler... enjection kotor ler.. mcm2..

gua pun peace gak.... haha..

fr frenchy

air filter tugas utama adalah menyekat habuk masuk ke dlm system pembakaran... pembakaran sempurna plak perlukan udara yg bersih. so kalu air filter kotor... udara yg sampai agak kurang dan menghasilkan pembakaran tidak sempurna. hasilnya kita akan guna bahan api lebih... spark plug sentiasa basah... xzos kuar asap sembab ader minyak... moto hilang kuasa... dan akan kuar RM banyak. cukup takat kuarkan air filter tu dan ketuk2 kat lantai sampai jatuh habuk tu. air pressure tidak di galakkan sebab akan menyebabkan lubang filter akan jadi besar atau koyak. kalu dah kotor sangat... se elok2nya tukar jer!

fr faiz_semail

btul.. btulll... terang dan jelas... 

fr asadi

FULLAMAK!!! Lu org mmg gua tabik laa. Explain detail tul. Mmg teruja gua baca lu orang punya explanation. Byk wooo bende2 gua kena berguru ngan korang. SIFUUU..!!

gua punn ada lg soalan nih heeheeheee

1) Kalau slalu lalu tmpt bhabuk, kekerapan check air filter camna? sbolan skali ka, sminggu skali ka?

2)Servis pertama korang byk yg ckp timing kene setting lain? gua punya bacaan rpm la ni tepat 1k bila enjin tul2 panas, kena setting lain jugak ka?
bukan apa, ms tukar minyak hitam 500km dulu, just tukar minyak + oil filter jer..lain2 xdak buat.

3)slain dr Key-L, kt area perak ada x yamaha servis centre? Moto ni kan teknologi agak baru, so gua suspect byk foreman yg blom alim sgt nk servis moto ni. nk hantar kt foremen biasa, gua kurang keyakinan diri.
Mybe someone can suggest a good n trusted foreman untuk gua p servis.
Gua dok kt telok intan...kalau boleh biar ler yg dekat2 ngan area gua...

sablom sapa2 nk jwb soalan2 gua ni, biarlah gua cakapa terima kasey dulu. MASEEYYYY...!!!

PEACE!!! 

fr frenchy

jawapan

1. peeehhhh... soalan 'bla bla' ni.(jawapan belum tentu tepat). bergantung gak bro... kalu kat kawasan pembinaan sebulan sekali aku rasa udah memadai. se elok2nya pada aku baik tukau jer air filter tu kalu sayang moto la. tengok filter aliments tu... mata kasar pun bleh tahu tahap 'keterukkannya'. tak semestinya kena tukau ikut jadual/masa... ikut keadaan. kalu ko bukak dan check sebulan sekali ko buat judgement sama ada perlu tukau atau ketuk jer...
2. akunya moto pun lebih kurang cam moto ko... rpm dlm 1k bila panas. setting... aku masih tak ubah aper2. skang dah lebih 9000km tanpa masalah. janji selalu tukau minyak engine + filter udah memadai. aku dah tukau spark plug kat 5000km...
3. kena tunggu org perak jawap la...

fr asadi

lu mmg rock la frenchy...gua tanya ja trus dapat jawapan..tq banyak2
macam mane la rupa lu agaknye...hehehe xsabor nk jumpe...ucap thanks bebanyak. bleh la blanja lu makan nanti ahak...ahak...ahak 

fr frenchy

aku tak la pandai sangat kalu salah sila betulkan... kebanyakkan cuma hasil pemantauan dan pengalaman jer.

gambau aku ader kat dlm ni... cari mamat yg pakai baju kuning bawak anak dia gi convoy kat putrajaya tu.

ari tu aku pakai yg ni kan...

skang aku cuba yg ni plak...

harga yg 5100 tu dlm 30++... yg ni 22 hinggit. filter lc ori ni aku dapat diskaun... 10 hinggit jer. dia tengok muka aku dia dah tau aku nak pau dia... so dia pau siap2 utk aku. padan muka dia...

aku ingat nak kekal pakai yg ni pasai gear masuk best...

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #2 on: July 10, 2008, 10:16:46 AM »

fr adzroc

aduh... penin kpale... masih lagi pikir2 nak pkai minyak yang mane....

skang dah 4+++km... lame lagi.. haha...

zhafir kate hi-rev bagus.. comment sket bro...

fr WRD

frenchy....kalau kita tuka air filter yg ori ngan yg lain cam k&n ,hks ke..
ko rasa ada problem tak ?
nak kena setting ?

fr adzroc

air filter kite dlm box... dlm box tu ade tube... ko bole buang bos tu and masukkan aftermarket air filter kat situ... try la bukak.. baru ko paham maksud aku..

fr frenchy

WRD... air filter jenama hks yg kaler ijau tu kita bleh beli replacement filter tanpa body. so, ko buang fz punya filter dan letak filter hks tu... potong cantik2 skit la. jgn sampai leak... nanti objek besar bleh masuk ruang pembakaran tu.

fr WRD

aku nak buang box tu..pakai seketul cam kete punya.....hose yg lain tu kalu biar kan atau tutup ngan skru ada problem tak??

aku dah cuba pakai kat lc dulu mushroom type... tak bleh bro pasai kat box tu ada hose fungsi tak pasti tapi ada vacuum. sampai mampus aku cuba tune karburetor tu tapi tak dapat... aku pegi kedai depa cakap lc tak bleh pakai! kena pakai box tu gak... tapi kat fz aku tak try lagi la. mushroom tu aku masih ada simpan. malas nak try pasai penat... dulu lc nak cabut box tu dah lelah... fznya lagi la! bawah tank tu... kalu tak jadi nak kena pasang balik. peeeehhh... malas wo!

fr adzroc

haha... ape kate letak mushroom tu kat dlm box.. snang cite... filter element tu cabut la...

fr zhafir92

hi rev semi synthetic rasa lagi ringan masa nak tarik dari rendah.
compare dengan motul3100, motul lagi smooth overall walaupun tak seringan hirev.
ikut pilihan rider la.
kalau selalu bawak utk masa yang lama, ambik 3100 sebab lagi smooth dan selesa bawak.
tapi perbezaan dia sikit je. tak berapa ketara pun.

fr faiz semail

aku la pki hi-rev.. 700 kot.. lupa lak... rm23.. aku rasa, hirev lg sedap dr motul, walaupun, rasanya shell advance pun dh cukup sedap...

fr frenchy

alamak... geng hi rev dah kuar. ala... pakai apa pun. jadi ko rasa sedap. makna sedap tak semua sama... ada org cakap sirap bandung tu sedap tapi aku rasa tak sedap. mcm tu la lebih kurang...

fr busk3rz

Betuul³.. ianya sesuatu yg subjektif....

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #3 on: July 10, 2008, 10:24:43 AM »

fr frenchy

so kita bincang kat sini apa minyak yg anda guna... harga... jarak km akan guna.

so aku pakai motul... harga 30 lebih kot? tak ingat... target tak lebih 4000km guna.

fr macros

I changed to semi sintetik High Rev ~RM25 when the 1000km service. I noticed after few days, the engine can start at the first ignition (early morning)..maybe the oil is very pekat la... but after days later everthing ok. Now I don't whether to change back to non sintetik oil. any comments?

fr frenchy

bro... intro ur self la 1st. here...

http://fz150i.forum2u.org/orang-baru-kenalkan-diri-anda-di-sini-f4.html

'the engine can start at the first ignition (early morning)'... can or cannot?

fr sudusenu

Castrol pun rase dah ok dah, tapi biasanya aku tukar setiap 1000km time motot lama aku dulu. yang baru ni baru 100km, under runing in lagi ma... hehehehe

fr macroc

Sorry,
Can't start in the morning (first ignition). But later ok lah....only after few days after changing to semi sintetik. After that, ok till now. Wat kinda oil you guys use? Sintetik or non ?

Macros

fr frenchy

sintetik... for me dude! lighter... better.

fr Opah

synthetic oil bagus sbb boleh guna lebih lama banding conventional lubricant oil. sbb die lambat jd pekat banding minyak biasa..n sintetik ni mudah melekat kat silinder blok..tapi kelemahannye,minyak ni agak mencemar alam..taktau latest teknologi mybe boleh overcome ke.. 

faiz semail

mencemar alam? ye ke?.. tak tau lak sblm ni.. aku pki myk shell je sblm ni. 2nd servis, esok lusa baru nak wat.. tak tau lg nak pki myk pe...

fr Opah

Hmm..berdasarkan ilmu yg ade skrg la..taktau teknologi skrg mcm mana..salah tolong betulkan.. 

fr faiz semail

some info about synthetic oil..

Advantages
The technical advantages of synthetic motor oils include:

Measurably better low and high temperature viscosity performance
Better chemical & shear stability
Decreased evaporative loss
Resistance to oxidation, thermal breakdown and oil sludge problems
Extended drain intervals with the environmental benefit of less oil waste.
Improved fuel economy in certain engine configurations.

Disadvantages
The disadvantages of synthetic motor oils include:

Initial costs are usually four times greater than petroleum-based oils, though at one time, man-made oils cost ten times more than petroleum
Initial costs are often mitigated by extended change intervals, which individuals may confirm through used oil analysis (UOA).
The lower friction may make them unsuitable for break-in (i.e. the initial run-in period of the vehicle) where friction is desirable to cause wear. As many vehicles now use synthetic oils as factory fill, this is less of an issue than it once was.
Potential decomposition problems in certain chemical environments (industrial use dominantly)
Potential stress cracking of plastic components like POM (polyoxymethylene) in the presence of PAOs (polyalphaolefins).
Potential on some older pushrod race engines with roller lifters for the roller itself not to spin with camshaft movement, but rather slide while the roller itself remains either stationary or at a lower circumferential speed than that of the camshaft lobe
In July 1996, Consumer Reports published the results of a two year motor oil test involving a fleet of 75 New York taxi cabs and found no noticeable advantage of synthetic oil over regular oil. In their article, they noted that "Big-city cabs don't see many cold start-ups or long periods of high speed driving in extreme heat. But our test results relate to the most common type of severe service - stop-and-go city driving." According to their study, synthetic oil is "worth considering for extreme driving conditions: high ambient temperatures and high engine load, or very cold temperatures." This research was criticized by some because most engine damage appears to be caused by cold starts, and their research method may not have included enough cold starts to be representative of personal vehicle use.

Semi-synthetic oil
Semi-synthetic oils (also called 'synthetic blends') are blends of mineral oil with no more than 30% synthetic oil. Designed to have many of the benefits of synthetic oil without matching the cost of pure oil. MOTUL introduced the first semi-synthetic motor oil in 1966.

fr pak_tam

Pak tam pakai minyak Semi Hi-Rev 700 (RM22.00).. tah la sedari beli sampai sekarang 45**km sekali start ja. setiap 2000km mesti tukar.

fr WRD

Pak tam pakai minyak Semi Hi-Rev 700 (RM22.00).. tah la sedari beli sampai sekarang 45**km sekali start ja. setiap 2000km mesti tukar.[/

Salam Pak ...Kawe try Shell VSX semi tu pon sbb tokey rekemen,tpi meber lc tu pkai pekat semcm jer....rege rm 25.00 baru 1st times pkai

fr pak_tam

kalu ikut yamaha dia intro kita pakai sae20w40 atau w50 gred API SF,SG ot higher, atau lbh tinggi drp JASO MA. yg paling penting lebih kerap tukar minyak injin.. maka injin lebih tahan lama..... Pak Tam dulu pakai Suzuki Best 110... tak penah ov'hall sampai sekarang cuma rajin tukau minyak itam ja... moto tu pun dah berusia 17 taun...

fr adzroc

setiap 2000km mesti tukar ek paktam? macam terlalu dekat je die pnye gap?

fr rim

saya baru tukar minyak semi sintetik (Total) RM27 + oil filter RM16 after mileage 500km last Friday. Tak taulah tu harga standard tu ke tidak.
Terlupa pulak nak check rating minyak tu macam Pak Tam kata.. (sae20w40 atau w50 gred API SF,SG ot higher). Tapi moto rasa ringan sikit sekarang. If not mistaken dalam manual tu minyak hitam kena tukar every 3K mil.

fr tha_sandman

I read in some articles before (will search for it and post 'em if wanted) that using full synthetic oil increases wear on the clutch plates.

For non high-revving engines, some people recommended mineral oil. However I am quite apprehensive about that. Semi-syn should be ok i guess....

fr pak_tam

Tah la... dah kebiasaan tiap 2k tukar minyak itam... injin ok skit.... 2 bulan dlm 3-4 kali tukau..... travel hari2... tp kira ok banding ngan keta..tambah2 minyak naik mlm ni....
tq

fr adzroc

cm mane full syn can increase wear on the clucth plates?

as far as im concerned the viscosity of syn oil can go even as low as SAE 0W..

then how can low friction oil can increase wear??

fr ianual

aku rasa ..... ada dekat2 3 litters minyat engine full sync Perodua kat ruamh aku .... hemmm.. FZ nie leh pakai minyak keta ker ?? kekek ....

3 litters lepas campur2 setiap kali balik service ada extra dlm 500ml ... so .. kumpul2 banyak gak ... keke ......

fr frenchy

tengok camni bro... engine perlukan minyak yg lebih licin utk kurangkan rintangan. lagi smooth lg laju betul? tapi clutch perlukan cengkaman. lagi kasar minyak tu lagi kuat cengkamannya betul? so... moto guna 1 minyak utk fungsi kedua2nya. kena pilih yg terbaik utk kedua2nya la... kalu kita pakai 0w utk engine memang akan lg smooth tapi clutch akan mudah slip so kalu dah memanjang jer slip lama2 akan wear la pasai tu la kita asyik adjust cable jer bila pakai minyak 0w. kalu pakai clutch racing lain criter la... salah sila betulkan.

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #4 on: July 10, 2008, 10:31:40 AM »

fr ianual

slip clutch ... kekek .... antra sbb aku terpaksa jual ss1100 aku tuh ......
dah tak tahan asyik repair tukar clutch plate ...

ler nie minyak lebih tu aku guna sbg pelincir pintu and gate rumah...... and sekali sekala taruk dlm longkan belakang rumah utk elak nyamuk biak and si sitikus ..... sbb bila lokang berminyak ia tak suka "berkubaang" dlm longkang ...

fr faiz semail

ish.. pencemaran alam tu.. hehehe

fr the_sandman

aku baca dalam manual, diorang recommend guna engine oil untuk melinicirkan rantai. tak tau boleh guna minyak lama tu ke tak

fr buskerz

huuu..
salam sahabat Fz

busk3rz pki myk engine: AGIP (tah jenis pe tah)
rege lebey kurg rm36 kot. Myk mmg licin + cantek.
Tapi x tulih synthetic or semi-syn. So, cam yakin je.

Cumanya: For modern cars. opss!! So far, best je.

fr frenchy

agip dulu popular gak... skang jer dah kureeeng. tapi bab ketahanan... no komen. blum pernah pakai...

fr busk3rz

erm... nnt busk3rz analize hasilnya lepas 2ka utk next serbis & maklum d cni. Sbb 1st time pki ms 2nd serbis dolu..cheh walhal bru 2 bln pki muto neh.

fr shah78

dulu pakai chemlube [ester based] kat kereta Hyundai getz,
jual 1 quart [less than 1 litre,0.95 litre if not mistaken] dalam Rm45
pakai 3-4 kali je..pas tu tukar semi synth ....

ada yg recommend guna CONOCO Hydroclear...

tapi masa servis 1000km tempohari,tukar guna Shell VSX jer...Rm25.

fr syafiq03

weyh agak2 nyer kan... aper minyak paling sesuai tok mto neyh.... mto gua baru jer pas 1000km... aku pakai motul beser jer... tapi cam kasa jer enjin nyer... dan lagi satu filter nyer mmg mahal ker... filter shj rm25 aku tka... kat yamaha dealer .... lc pown x sampai seplo hengget... ada btol ka??

fr frenchy

syafiq... dah ader topic bincang pasai filter ngan minyak engine. aper kate ko baca pelan2... byk topic menarik utk ko kaji pasai moto ni. aper2hal... welkam dude.

fr buskerz

AGIP3000: range 2000km. Kuar je agak likat itamnya. 2k baru. cmn nk menten 5k baru tuka. aduih~ kopak haku..

fr asadi

frenchy...lu still pakai motul lg kaa...motul yg mana satu...semi sintetik punya kaaa...motul 4T ada dua jenis kan..1000 n 3000(kalo gua xsilap )..which one bro?

fr asyrafmus

dulu masa pakai FXR150 aku pakai Motul 5100...memang besh untuk org yg kaki hentam cam aku.... rege RM35

skang kat FZ150i nih masih lg guna Motul 5100 tapi edisi baru punya fully syntethic....1 liter RM44....memang besh....enjin rasa ringan gila...minyak nih memang khas utk sports bike..

fr frenchy

asadi... aku dah percaya sgt kat motul ni. dulu pakai 5100 skang pakai 3100 gold. best wo... aku tak akan tukau lain. akan kekal motul.

fr asadi

cayaalaahhh...gua pon first tukau minyak...motul jugak laaa...think want to stay wit dat...lu ROCK frenchy...lu ROCK asyrafmus...sapa2 yg pakai motulll...mmg ROCKKKK...yg pki minyak brand lain...pon gua bg ROCKKK jugaklah..hehehe Rock!

fr sparkplug

Motul 5100 dengan 3100 tu dua2 fully ker??..masa service 1000km tu aku guna shell vsx je sbb kt hong leong tu cuma ada minyak tu je. So kalo lepas ni aku tukar motul, aku akan rasa byk perubahan pickup tak?? Tak merosakkan enjin ker?..aku bukan tau sgt psl minyak ni..belasah je..hehe

fr zhafir92

5100 synthetic n 3100 mineral oil.
aku pakai 3100 gold.

perubahan pick up tu tak brapa rasa.
mungkit sikit. tapi akan rasa lagi smooth dgn motul ni.
dulu pun aku pakai vsx semi synthetic.
untuk harga yang mahal skit, lebih baik pakai minyak jenama dipercayai. senang hati jugak

adzroc, dekat sentul ada minyak motul 300v.
siap letak dalam display shelf

fr frenchy

minyak mahal belum tentu bagus... aku dah test 3 gred minyak tapi sama jenama iaitu motul la. 3100 ,3100 gold dan 5100. 5100 yg paling mahal tapi yg paling best 3100 gold. mungkin 5100 utk kegunaan moto yg cc besar atau moto rpm lebih tinggi. tapi utk fz aku pikir 3100 gold dah bleh buat aku senyum lebar. pandangan aku jer...

fr asadi

masalahnya...gua dh cari 3-4 kedai kt telok intan ni haaa...xdak yg 3100 gold. yang ada 3000 mineral..n 5100...kalo gua turon Key-L nanti nk borong banyak2 laaa...

fr raff

ini multipurpose grease.. Lotus Spray.. China marii..
tadi sembur kat rantai dgn bearing basikal.. puhhh..
smooth gila tahap gaban.. ekeke.. boleh jadi chainlube..

RM 12.00 aje ( Lithium Based Grease )

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #5 on: July 10, 2008, 10:39:41 AM »

fr asadi

Baro cadang nak kongsi dengan lu pasai lu pon pakai myk tu gakkk...mhuahahaha..nasebb baekk lu dah pangkah awai2...xjadik laa..hehehehe 

fr raff

petang tadi pegi 1st service dekat Takong Yamaha dekat tepi velodrom kuala lumpur(agent jugak) .. tukar minyak itam aje.. oil filter dia kate takde masalah..

aku guna Shell VSX - RM 25.00.. rasa jugak la smooth sayu dia.. puas hati juga macam guna motul 5100.. rasanya takdak beza pong..

terkejut aku tengok harga Motul 5100 dah RM 39.00 !!.. maakkaihh..

tapi ada seunit kawasaki ER6N hitam yg cun.. tadi borak2 dgn tokey mau je aku nak test ride.. tak berani ah kalau calar / rosak apa2.. huu..

Takong Yamaha jual ER6N - RM 27899 OTR.  chun seyhhh!!!

fr arep78

btol tu....motul ester 5100 skang dah RM 39 seliter....klu yg fully synthetic lg la...dkt RM 50...minyak oh minyak 

fr matzza

setahu aku kalu fully synthetic ni bole pegi lebeh lama dari yg semi pye...
so korang agak kalu pakai synthetic ni....berapa lama skali baru tukau?
pasal kalu bebaloi ngan harge baik aku pakai fully dari semi....n lagi
engine last longer.kete2 yg aku pernah pakai semua guna fully n so far
da lebeh 10 tahun aku guna..engine tak pernah bagi problem...kete dulu
ke kete skrg ke suma ok . contoh kalau semi...kete bole pegi +- 8k km
tp kalu fully bole pegi +10k km.....munkin aku silap.wat say u all.......

fr frenchy

utk keta... full syn memang bleh pegi sampai 10k km tetapi utk cuaca kat m'sia yg mana panas sepanjang tahun ianya tidak digalakkan. Kekerapan menukar minyak engine akan memperlahankan kerosakkan komponen dalam engine. (rosak tetap akan rosak tetapi lambat la... ia tidak akan menabah janka hayat engine)

moto... lebih kurang la.

fr asadi

Frenchy....td gua tukau motul3100 gold 10w40....15w50 xdak...

fr frenchy

byk pulak grade utk minyak motul ni... ko tengok gambar akunya kat sini. sama tak?

http://fz150i.forum2u.org/which-engine-oil-t120-20.html

fr asadi

haah...gua pon ada tgk dalam new kapcai mag...mmg motul tuh ada banyak jenis...cihh...suda salah la bro...

xpa...next change...gua amik yg tu punya...tapi kena beli kt Key-L siap2...sini xdak. mutol 3100 10w40 pon puass mencarii...dh keluar dr area telok intan...baru jumpakkk....

fr sparkplug

Kalo tak salah aku 10w 40 lagi cair drp 15w 50..betul tak??..Untuk motor kita ni, yg mana lagi bagus..lagi cair atau yg pekat skit tu?? pada aku, untuk best masuk gear, mestila pekat skit..tapi untuk nak pickup, kena guna yg cair..err..tul ke aku punya andaian ni?

fr raff

Shell Advance VSX 4T - 10W-40

aku guna yang ni.. kejap jek sprint.. huu.. lancar dan ayuu
murah pun murah.. berbaloi dgn wang.. dulu penah guna motul 5100..
aku rasa VSX lagi smooth.. tp terpulang kpd individu..

:laughing6:

fr frenchy

aku dah terangkan ari tu... moto pakai clutch basah. kongsi minyak dgn engine. so... kena cari minyak yg tak terlalu pekat dan tak terlalu cair. 10w/40 atau 15w/50 ok... aku prefer 15w/50 utk clutch. mungkin engine akan rasa berat skit... tapi tak la rasa ketara sgt.

fr sparkplug

Semalam baru je service utk 3000km. Aku pakai minyak MOTUL 5100 10W 40. Dulu pakai VSX. Pada aku, motul ni memang best..rpm ringan je rasa..dulu masa pakai vsx ada rasa gegar2 ski bila 85km/j..sekarang dah smooth..

fr frenchy

so... bleh la kita buat group motul!

fr matzza

yess...pastu kita mintak motul sponsor kita kan....hehehe

fr busk3rz

hoho sponsor memanjang~.... nk free je. hahaha

fr arep78

sponsor sticker leh la kot...klu sponsor minyak mau bankrap company tu..

fr sparkplug

Best aarr minyak motul ni..senang2 sprint 140km/j..selalunya 130km/j pun susah..semalam paling tinggi penah aku buat 145km/j jer..rpm tk sampai 10000 lagi, trootle pun ada skit lagi..tak sempat nak abihkan trootle, dah sampai exit tol..huhu

fr WRD

biar benar bro....next service nanti aku try tukar motul plak ....pastu aku cuba cucuk frenchy..

fr busk3rz

hoho... bro WRD mmg gemor mencucuk ek'..hehe 

fr matzza

ko pakai motul yg mana sparkplug.....lain jer mcm dia pye lari

^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #6 on: July 10, 2008, 10:46:24 AM »

fr frenchy

ok... kat sini bleh buat club motul plak. brapa byk club da... hehhhheeee. WRD... ekau tak payah nak cucuk den. buang maso yo... moto den dah bleh lari 'pelahan skit dari setan' yo.

fr sparkplug

Motul yang 5100 10w 40..

Yang peliknya bila dah sampai 140km/j, nak lebih lagi lambat gile..tu yg dah sampai exit tol pun aku tak masih tak capai 150km/j..hehe

fr matzza

aku pye moto lagi 2-3rat km nak tukau minyak...so aku bule cuba gak
ni...dengau mcm best giler nie....btw harge dia brapa ye pak....

sesapa bule bagi harge....kekawan sekalian.....senang kita compare
tempat sape pye yg murah....mehehehe

fr arep78

rege pasaran skang RM 39....

fr frenchy

aku pakai 3100 gold... harga 24 hinggit kalu tak salah la. dulu pakai 5100 harga dlm 35 hinggit...

fr tajul_akb

just nak tanya fzian yg dah lama pakai motor...klau kita beli engine oil kereta pakai kat motor ok ker...dari segi kepekatan cthnya sama minyak kereta dan motor ada 10/40w 15/50w.....ada effect apa2 ker...bukan apa sbb minyak kereta tu 4 liter...so let say kalau beli yg 4 liter ni safe sikit.....minyak pun boleh dpt yg elok kalau harga RM100 ++++....boleh pakai 3 atau 4 kali.....

tlg bagi feedback bro....

fr frenchy

dah di bincangkan dulu... ada yg kata boleh. ada yg kata tak boleh. tapi aku pernah pakai tanpa ada masalah kat 2 stroke... kat moto 4 stroke ni aku tak pernah test. for safety... baik pakai minyak moto utk moto. lagipun minyak moto memang murah... lain la ko nak beli yg mahal punya ye tak?

fr sparkplug

Motul 5100 RM39

Kat Bandar Baru Sungai Buloh..

fr tajul_akb

yup frenchy..kalau boleh biaq mahal sikit tp enjin tahan lama...so motul 5100 tu recommended la???ada minyak lain lagi ka yg okkk???motor aku baru 300km.....boleh tak kalau lepas 500km terus pakai motul 5100 ni??? boleh pakai berapa mileage?5000?10000?

fr frenchy

sebelum ko pakai motul 5100 yg amat mahal tu... apa kata ko pakai motul 3100 gold dulu. aku pernah pakai 5100... tapi utk moto ni aku pilih 3100. best! tajul... disebabkan perjalanan pegi balik keja aku jauh dan minyak engine ni murah... aku tukau tiap2 bulan. lagipun aku buat sendri jer kat umah. moto aku dah joint TWC (tarak warranty club).

fr matzza

se bulan skali tu agak2 dlm brape ko pye mileage tu frenchy....aku nak
try 5100 tu...so far ko pye harge yg paling murah 35 ringgau....kalau dia
bleh gi 3-4k km maknanya bebaloi ler...kalau bole gi 2k km...baik aku
pkai cam ko jer 3100

fr tajul_akb

ok...aku akan tukar motul 3100 gold tu this weekend...sama la mcm hang aku ride fz pi kerja almost 100km p/day dan guna plus highway dari alor star ke uum...so dari pengalamn hang motul 3100 mmg sesuai la ride jauh?... speed max brapa boleh blah?.kalau maintain 140-150kmj ok sgt dah tuh...dulu pi kerja kat 30-40 minit pasai naik kereta sbb byk stop....la ni aku rasa berdesup silap haribulan 10-15 minit dah sampai..tp dari segi mileage berapa bro kita boleh pakai minyak ni???takkan tiap2 bulan wajib tukar kot????aku sebulan baru 1700-2000km mileage...

fr frenchy

kalu sayang ko tukau la every 3000km...
kalu hati dah mula nak cari lain ko tukau la every 5000km...
kalu dah ada girlpren lain ko tukau la every 7000km...
kalu dah ko nak bercerai... tak yah tukau pun takpe.

pada aku kekerapan tukau minyak engine memperlahankan proses jangka hayat engine akan rosak... rosak tetap akan berlaku cuma proses tu kita bleh lambatkan dgn kekerapan menukar minyak engine.

kalu ko kerap tukar minyak engine... sekurang2nya ko tak akan risau berapa teruk ko blasah moto tu. ye tak?

minyak engine fungsinya adalah sebagai bahan pelincir (selain sebagai bahan penyerap haba)... kat dlm engine suma yg gerak tu adalah metal ngan metal. minyak ni la yg membantu mengurangkan besi/bearing tu terhakis. selain tu ianya juga sebagai mengurangkan bunyi yg terhasil dari pergerakkan geseran besi tu. bila suma pergerakan lancar... kita akan dapat engine yg smooth. bila smooooooth... maknanya laju la.

fr matzza

kalau 3k tu memang molek sgt ler....psal aku pye distant gi balik keje bole le tahan 2 bulan..

so sesangat le seswai utk ku.......

fr tajul_akb

mcm dalam manual fz pulak..heheheh...tq...akan ku cari motul 3100 gold buat stok....price pun quit ok rm20+++

fr matzza

frenchy...kedai mana ko angkat motul tu...rasa cam nak beli jer lah kat tempat ko tu...

kalu takde aral petang ni aku bole singgah jap....

fr frenchy

den bagi terus alamat kek ko erk...

9 & 8, jalan pinang B 18/B,
seksyen 18,
s'alam

03 5549 3923
Ah Ti

sebaris ngan mediveron... dan bob corner.

fr arep78

ni kedai yg ada signboard Givi besar tu ke...

fr frenchy

ha'ah... betul la tu.

fr matzza

ten que bro....fuuuhhh siap alamat skali ko kasi ye..cam ada share jer ngan tokey tu..... mehehehe

fr arep78

aku pon suka gi kedai tu...baju ujan Givi kat situ murah...1 kaler br RM 65...2 kaler br RM 75...klu kat Givi Point KL tu mahal...

fr matzza

ko nak gi sana gak ke rep......skali beli pon ok gak yer...

fr frenchy

antara kedai paberet aku... xzos, rim sukan dan brg2 racing byk kat sini.

fr arep78

buat masa ni lom lg la matzza....lom masa utk service...lgpon duit nak guna utk benda lain...

fr matzza

takpe rep ko simpan duit ko utk blanja aku nanti...bior aku survey dulu kedai tu petang nie....

fr tajul_akb

hong leong yamaha bru launch hari ni minyak dia yamalube..agak2 ok tak pakai kat FZ kita..

link dari paper star..

http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/7/4/business/21737751&sec=business

some of the news..

Hong Leong Yamaha unveils engine oil for bike

KUALA LUMPUR: Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd yesterday launched the Yamalube 4T SAE 20W-50 engine oil to cater for high-performance four-stroke motorcycle engines.

Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd general manager (sales and marketing) K.C. Leong said today's high-performance four-stroke motorcycles were using technology that didn't exist 10 years ago.

The new Yamalube meets the demand of the latest four-stroke engines.

“We are not setting any target in terms of market share for this product as we are trying to get a foothold and see how the market reacts to Yamalube,” he told reporters after the product launch.

Hong Leong Yamaha Motor managing director C.H. NG (left) and Yamaha Motor Co Ltd Japan Yamalube department, parts operations senior supervisor, Masayasu Mitsuru at the launch
Yamalube motor oil exceeds the Japanese Automobile Standards Organisation and American Petroleum Institute standard specifications.

Using high quality mineral base stocks, Yamalube helps reduce engine temperatures, vibration and clutch slippage for comfort riding. It also contains a shear-stable formula for high-revving engines.

Currently, Yamalube is available in more than 70 countries with annual worldwide sales last year reaching 50 million litres.

adzroc

« Reply #7 on: July 10, 2008, 07:40:16 PM »

aku macam slalu je tgk yamalube kat kdai2...

ke yang ni hi performance version?

saya teramat busy sekarang.. mintak maap diatas penyepian saya... take care all..
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #8 on: July 10, 2008, 07:51:48 PM »

entah la bro... masa pakai lc dulu aku slalu pakai minyak ni. ??? tapi botol kaler itam... yg ni baru la rasanya.
adzroc

« Reply #9 on: July 10, 2008, 07:55:47 PM »

murah je kan? x smpi 20
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #10 on: July 10, 2008, 08:22:44 PM »

maybe... dah lupa ar.
yangfizi

"Road to Success is Always Under Construction"

« Reply #11 on: July 10, 2008, 09:19:38 PM »

halaamakk!!!... teman dah terbeli 3100Gold 10W40....
esok nak claim teman punya Givi Box, tu pun kalau ada. Dah 2 minggu amik muto nih tapi Givi Box dia tak sampai² lagi monyok . Esok skali 1st sebis after reached 500++ mileage.

p/s : yeop² admin/mod, topic yg teman bagi semalam delete ajelah.. untuk penjimatan ruang.. heheh

Salam Selamekk all grind

sokong tasu uda, gita sokong mila gita neam uda gita
   0        1     2      3       0        5    3      6     2      3
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #12 on: July 10, 2008, 09:23:42 PM »

selamat masuk kelab motul bro... hehheeee. kawan aku ni... lepas tukau ko xplain kat aku apa ko rasa erk.
yangfizi

« Reply #13 on: July 10, 2008, 09:45:29 PM »

howyea howyea... tQ bro, mike punye promote pada motul ni bagui, tu yg teman sekali terpedaya. grind
Ni kira 1st time teman pake 4stroke, so tu yg teman ikot pilihan ramei.
Dedulu ( zaman dolu² back to early year 1990s ) teman pake 2stroke, SS110 & RG115, teman pake Hi-Rev/Castrol. Rembat 130kmh - 140kmh dari JB sampai Yong Peng tak penah laa pulak berlaku jem. Tapi teman pulak yg jem tahun 1999. Lepas jadi Cyborg tahun 1999, baru ni laa teman bawa muto semola. Ni kira teman masok skola tadika semula laa kirenyer. Kome sema sudi lah ngajor teman yer 
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #14 on: July 10, 2008, 09:49:34 PM »

off topic skit... jb-yong peng? yong peng tu kampung aku tu... ko org mana erk?
yangfizi

« Reply #15 on: July 10, 2008, 10:05:04 PM »

ok off topic gak, follow blakang frenchy, ( bukan cucuk blakang aa )
Aku asal Labis,(ic pun masih alamat sana) dulu tinggal di JB/Pasir Gudang sekitar 1993 - 1999. So bleh kata sebulan sekali atau 2 kali aku balik kampung. Masuk dari Kempas, exit Yong Peng Selatan muka ada senyuuummm . Malam minggu pukul 2 pagi pun aku jadi balik sengsorang nek SS. :muka ada senyuuummm . Sekape ( sekapal ) laa kiter yeop!!

OKies...back to school muka ada senyuuummm
yangfizi

« Reply #16 on: July 12, 2008, 01:01:35 PM »

uhuh..result tak berapa memberangsangkan laa  :'( , tatau laa pasal apa. pasal minyak enjin ka atau pasal moto kena set lepas buat 1st sebis.

Yang pasti lepas tukar motul 3100Gold 10W/40 enjin memang agak smooth dalam pemanduan perlahan (below 60kmh). Takda masalah dengan gear.

Current mileage 700km/Beban muatan 87kg
Sebelum Sebis (standard keluar dari kedai)
Bacaan biasa di atas jalan rata/lurus 100kmh@ 6800-7000rpm.
Di atas jalan yang agak menurun & panjang (lepas tol kajang menghala ke exit tol bangi) max speed tested 125-130/kmh

Masa sebis diaorang ada guna alat yang macam multimeter tu kemudian tatau laa aku apa yg diaorang set.

Selepas Sebis.
Positive - Pada enjin. Rasa lebih "smooth" daripada sebelumnya.

Negative : speed drop 100/kmh@7200-7400/rpm
               Max speed 120/kmh.

Isnin ni nak gi kedai lagi untuk claim Givi Box yg dah masuk 2 minggu lebih tunggu.
Nak minta dia set balik untuk dapatkan result yg lebih baik berbanding sekarang.
Dari pengalaman korang laa kan, tang mana yg perlu di set? Macam mana dengan sproket? Perlu adjust ke ?
WRD

« Reply #17 on: July 12, 2008, 03:15:11 PM »

tang sporket ko pm jer fais tu .....dia dah try tukau sporket...
^Frenchy^
Administrator
Ultra Hero

019 - 572 4848

« Reply #18 on: July 12, 2008, 09:25:24 PM »

kalu ikut berat yg ko bagitau tu... memang logik la max 130km/j bro. tak akan dapat lebih dari tu... kecuali ko pakai windshield la.
baitul

« Reply #19 on: July 12, 2008, 11:00:55 PM »

kalo pakai wind shield mmg efek speed moto ke?
yg aku pham wind shield 2 mcm wind resistant..
so kalo pkai moto xleh nk speed sgt
betul ke?

PHU 5649
adzroc

« Reply #20 on: July 13, 2008, 12:10:10 AM »

kalau kena gayanya, penggunaan windshield yang betul akan lebih dapat menjana streamline yang bagus...

maksudnya disini, rintangan angin yang akan kena pada tubuh yang tidak sekata bentuknya diambil alih oleh windshield yang mempunyai bentuk aerodynamic... jadi rintangan angin akan 'deflected' keatas kanan dan kiri... cheewah..
busk3rz
Mega Hero

Memory remains

« Reply #21 on: July 13, 2008, 03:12:18 AM »

kalau kena gayanya, penggunaan windshield yang betul akan lebih dapat menjana streamline yang bagus...

maksudnya disini, rintangan angin yang akan kena pada tubuh yang tidak sekata bentuknya diambil alih oleh windshield yang mempunyai bentuk aerodynamic... jadi rintangan angin akan 'deflected' keatas kanan dan kiri... cheewah..
YG pasti, angin xkan melantun ke dpn semula. huhu...
payah gakz nk dpt stok 15W 40 neh

Hidup biar berilmu, mati jangan berhantu
Hurry up! WTS Garmin GPS for RM700.
http://myenthusiasts.org/fz150i/index.php/topic,2507.0.html
yangfizi

« Reply #22 on: July 13, 2008, 03:28:30 AM »

yuhuu... tQ all.
kalau itulah sifat sebenar peribadi dia, aku redha. Dah itu kejadian dia di Yamaha. Aku hanya pasrah. hahah.
Anyway..thanx alot guys.
WRD

« Reply #23 on: July 13, 2008, 01:10:18 PM »

bersyukur lah dgn apa yg ada....
raff

quitting

« Reply #24 on: July 15, 2008, 01:17:32 PM »

yamaha dah kuar 4T baru...
namanya yamahalube 20W
rege taktau .. dlm suratkabar je

im done with fz..
Pages: [1] 2 3 ... 16